< p>

Kansa APP + ASO Stappenplan

Door Miriam Donkers 21 juni 2016

Dit stappenplan is ontwikkeld in de eerste helft van 2016. Online ontwikkelingen staan echter niet stil! Leest u dit artikel later? Bel ons even, we vertellen u graag of er nieuwe ontwikkelingen zijn waarmee u rekening kunt houden.

Eerst meer lezen over App Store Optimization en waarom dit noodzakelijk is? Ga naar ons nieuwsartikel over App Store Optimization van 20 juni 2016.

Kansa APP + ASO Stappenplan:

1.    Maak geen app omdat u vindt dat u als bedrijf of organisatie niet achter kunt blijven en ook een app moet hebben!


2.    Als u verwacht in de (verre) toekomst een app te gaan ontwikkelen, voor welke toepassing dan ook, registreer dan alvast uw bedrijfsnaam óf het belangrijkste zoekbegrip voor uw producten of diensten in de App Store. Daar worden namen per taal maar één keer vergeven zoals bij domeinnamen het geval is. Voorkom een teleurstelling waar u heel lang last van gaat hebben.

Net zoals bij domeinnamen in Google Search is de app naam namelijk ook een zeer belangrijke rankingfactor in de App Store, zoniet de belangrijkste. U moet zich bovendien realiseren dat maar liefst 63% van alle app’s worden gedownload nadat mensen zijn gaan zoeken in de app stores.

Wilt u een app die wordt gevonden op het voor uw product of dienst belangrijkste zoekbegrip? Er zijn verschillende tools om de belangrijkste zoekbegrippen in de app stores voor uw app te ontdekken en de resultaten van uw app te meten:

•    MobileDevHQ https://www.tune.com/
•    AppTweak https://www.apptweak.com/
•    Sensor Tower https://sensortower.com/
•    SearchMan https://searchman.com/
•    Mobile Action https://www.mobileaction.co/
•    Appcodes http://www.appcodes.com/
•    App Annie https://www.appannie.com/dashboard/home/
•    Gummicube http://www.gummicube.com/
•    App Mind https://www.mobileaction.co/

De meeste van deze tools zijn op dit moment nog vooral gericht op Engelse zoekbegrippen, maar hierin zal snel verandering komen. Daarbij helpen we u graag want die keuze voor het juiste zoekbegrip is wel essentieel voor uw app!

Kansa heeft overigens samen met partner FourApps een aantal mogelijkheden ontwikkeld om
zonder app toch alvast een goede app naam of uw merknaam in de App Store vast te leggen.
Voor meer informatie ga naar ‘ App naam registreren’.


3.   Heeft u een idee voor een app? Onderzoek de behoefte bij uw doelgroep, bekijk en gebruik concurrerende app’s, praat met marketeers, praat met app bouwers én laat u informeren over de nieuwste technische mogelijkheden. Bent u eruit? Zet dit hele gezelschap dan eens samen aan tafel!

De enige manier om uw app werkelijk succesvol te laten zijn ligt in de waarde die uw doelgroep toekent aan uw app. Hier moet het bij het ontwikkelen van de app helemaal om gaan! Dat moet uw doel zijn. Als de app niet relevant is of geen toegevoegde waarde voor de gebruiker heeft dan kan wordt uw app of niet gedownload of de gebruiker verwijdert hem weer.

Probeer bij het onderzoeken van uw toegevoegde waarde ook te bekijken hoe en waarmee u de app zo dicht mogelijk bij de behoefte van de specifieke gebruiker aan kunt laten sluiten.

Uiteraard zijn er situaties waarbij het verwijderen van een app na een eerste gebruik niet erg en onvermijdelijk is. Een buitenlandse toerist die een stad bezoekt en zich door de stad laat leiden door uw app zal hoogst waarschijnlijk die app weer verwijderen bij thuiskomst.

En zo hoort elke app een duidelijke doelstelling te hebben die afgestemd is op de content en doelgroep van de app. Het aantal downloads en de frequentie van het gebruik zegt dus niet altijd alles over het succes van uw app.


4.    Stel een duidelijke briefing op waaraan uw app moet voldoen en wat uw app moet bewerkstellingen.


5.    Zoek een (online) marketeer met een brede vakkennis die samenwerkt met een goede app bouwer en ASO specialist, geef een heldere briefing en opdrachtomschrijving en laat de marketeer het projectmanagement uitvoeren. Hij of zij bewaakt de functionaliteit, de creativiteit, de werking, de doelstelling, de optimalisatie, de techniek en de kosten.


6.    Stel een mediaplan op. Vergis u niet! Na het vervaardigen en de eerste promotie van uw app bent u er nog niet. In principe begint het dan pas. Zonder aandacht voor uw app zakt de ranking van uw app en zal hij nog amper download worden. Het promoten en up to date houden van een app kost tijd en geld. Als dat budget er niet is, of als de promotie van uw app niet in andere middelen mee kan lopen, dan moet u zich afvragen of u wel de eerste investering in een app wilt doen.


7.    Bouw van de app.


8.    Testen app en eventuele aanpassingen doorvoeren.


9.   Keuze van de categorie in de App Store. De tabel toont het aandeel van beschikbare app’s per categorie. De categorie ‘Zakelijk’ staat op de tweede plaats!


10.   Titel of Naam van uw app. Zie ook bij 2. De naam is niet alleen zeer belangrijk voor uw ranking, maar ook een belangrijke factor voor het wel of niet downloaden van de app door uw doelgroep.

Het toevoegen van een zoekbegrip in de titel van uw app werkt bij het verkrijgen van een hogere ranking. Uit onderzoek blijkt dat app’s met een zoekwoord in de titel gemiddeld 10,3% hoger scoren.

In de App Store moet de naam uniek zijn. Dat geldt niet in Google Play. In de App Store kunt u dus geen naam gebruiken die al wordt gebruikt door een andere app. Denk bovendien aan het merkenrecht. Bedenk daarbij dat dit merkenrecht voor meerdere bedrijven kan gelden. Niet elk merk is geregistreerd in alle warenklassen waardoor er meerdere merkenrechten op een naam kunnen rusten. In de App Store geldt dan echter dat wie het eerste de naam geregistreerd de ander uitsluit om ook deze naam te kunnen gebruiken. Wacht dus niet te lang. Zie ook 2.

In de App Store kunt u 255 karakters gebruiken, in Google Play maar 30. Kansa adviseert u de titel zo te maken dat de eerst 25 karakters de belangrijkste zaken bevatten en direct duidelijk maken waar uw app over gaat. Denk aan functie, zoekbegrip en merknaam. Op een mobiel zijn namelijk maar een paar karakters zichtbaar en die moeten de gebruiker ertoe bewegen uw app te downloaden.
In de App Store kunt u eventueel die titel aanvullen met meer informatie, maar deze zal vrijwel nooit gezien worden. Aangezien deze wel meetellen in de ranking is het gebruik ervan wel aan te raden. Gebruik hierin de meest relevante zoekwoorden, maar pas op dat dit op een natuurlijke manier gebeurt. Apple kan uw app afwijzen als u teveel keywords op een onnatuurlijke manier gebruikt. Maar niet alleen voor de ranking, ook voor de gebruiker moet het een heldere titel zijn. Een aantrekkelijke tekst die direct duidelijk maakt waar uw app over gaat. Een goede balans tussen zoekwoord(en), merknaam en functie van de app.

Denk vooraf heel goed na over uw app naam, onderzoek het meest relevante zoekbegrip. Het is namelijk niet slim voor uw ranking om nadien uw titel te veranderen.


11.    Keywords – zoekbegrippen. In de App Store van Apple kunt u een aantal keywords toevoegen. Zet hier in elk geval de belangrijkste zoekbegrippen neer! Zie ook 2. Bij het toevoegen van uw app in Google Play kunt u geen keywords opgeven.

In het keyword veld voor de App Store kunt u 100 karakters kwijt. Dat is niet zoveel, dus die moet u efficiënt gebruiken. Zet de meest relevante keywords erin, maar niet dubbel! Ook de naam van je bedrijf of merk kun je hier achterwege laten als dit uit de andere gegevens al duidelijk is. De zoekwoorden kun je scheiden met een komma. Er hoeven geen spaties gezet te worden.

Als u gaat zoeken naar keywords kijk dan niet alleen naar het aantal malen dat mensen er op zoeken. Kijk eerst naar de relevantie van een zoekwoord voor uw app. Wat zijn de belangrijkste zoekwoorden waar u ZEKER op gevonden wilt worden? Kijk daarna naar de concurrentie op dat zoekwoord. U wilt liever hoog scoren op een zoekwoord dat dan misschien wat minder vaak gezocht wordt, dan laag scoren op een zoekwoord met een hoge zoekfrequentie!


12.    Omschrijving van uw app. Ook dit is een zeer belangrijk onderdeel van ASO én ook een zeer belangrijke factor voor uw doelgroep om de app wel of niet te downloaden. In de omschrijving MOET je de belangrijkste zoekbegrippen zetten (zie ook 2.). Let wel op voor keyword stuffing, oftewel het onnatuurlijk noteren van zoekbegrippen.

De omschrijving kan bestaan uit 4000 karakters. Gebruik, om niet als spam gezien te worden, in deze omschrijving niet vaker dan 5 maal een relevant zoekwoord.

Maak de omschrijving voor je doelgroep. Wat kan de app voor hen betekenen. Ga niet vertellen hoe goed de app technisch is gemaakt, de gebruiker wil alleen weten wat de app hem brengt.


13.   Screenshots. U kunt 5 screenshots uploaden. Zorg dat het eerste beeld (eerste screenshot) dat mensen van uw app zien duidelijk aangeeft waar uw app over gaat en aantrekkelijk is. De meeste mensen ‘lezen’ dit beeld eerder dan uw omschrijving. Daarmee is dit beeld een bepalende factor bij het wel of niet downloaden van uw app. U kunt er ook een korte informatieve tekst bij zetten. Gebruik ook deze optie!


14.    App Icoon. Het is perfect als u een app icoon heeft die enerzijds opvallend is en anderzijds direct aangeeft waar uw app over gaat.  Dat stimuleert het downloaden van uw app door de juiste doelgroep.


15.    Uploaden app in app stores.


16.    Eerst testen. Voordat u uw app gaat promoten! Bijna 80% van de mensen die uw app downloaden geven u een tweede kans! Een derde kans zit er niet in, dan is bijna 85% afgehaakt. Vraag uw ‘gezelschap’ uit stap 3 om de app uitgebreid te testen.


17.   Werkt uw app perfect? Start dan met de promotie van uw app en denk daarbij ook aan offline middelen. ‘Breng’ de app naar uw doelgroep middels PR en communicatie.

U bent zelf de uitgever van uw app. Dat betekent ook dat u moet blijven werken aan het bekendmaken van uw app bij uw doelgroep. Hoe en waar is afhankelijk van veel zaken. Het is zeker slim om ook voor uw app een mediaplan op te stellen, zie 6.


18.   Uw ranking in de app stores gaat van start. Realiseer u dat de ranking over het algemeen in de eerste week hoog is en het normaal is als de ranking daarna lager wordt.


19.    ASO. De zaken die u dient te optimaliseren voordat u de app introduceert, zoals relavantie op zoekbegrippen, hebben we al in het voorgaande aangegeven. Blijf dit doen want een hogere ranking moet je onderhouden. Blijf werken aan optimalisatie, pas zaken aan om hoger te komen.
Na de introductie betekent werken aan App Store Optimization ook werken aan de ranking en werken aan de content. Die twee zaken zijn nauw verbonden met elkaar:

-    Ranking
Om een hogere ranking te krijgen en een hoge ranking te behouden gaan nu meer aspecten meespelen. De belangrijkste zijn:

o    Het aantal downloads. Blijf uw app promoten!

o    De datum van de laatste update. Zorg voor relevante updates om de app stores aan te geven dat uw app zich verder ontwikkelt en niet veroudert.

o    Rating en reviews. Zorg dat uw app aantrekkelijk is en blijft voor uw doelgroep. Dat levert goede ratings en reviews op die een belangrijke rol spelen bij de verhoging van uw ranking in de app stores.

-    Content
Het spreekt vanzelf dat de content van uw app uiteindelijk bepalend is voor uw ranking. Mensen vertellen elkaar over interessante apps wat het aantal downloads zal verhogen. Uw doelgroep moet enthousiast zijn én blijven over uw app.

Het is heel normaal dat mensen na het downloaden van uw app minder frequent uw app gaan gebruiken. Een groot aantal haakt uiteindelijk ook af. Uit onderzoek komt naar voren dat gemiddeld 60% van de app gebruikers de app na een paar maanden verwijderd heeft omdat ze er geen toegevoegde waarde meer in zien. Dat kan aan de functionaliteit van uw app liggen en soms ook logisch zijn, maar als u een terugkerende doelgroep heeft, dan wilt u dat uw app regelmatig door uw doelgroep wordt gebruikt.

Dit betekent dat u uw doelgroep moet blijven verrassen. Bijvoorbeeld door nieuwe functionaliteiten of speciale acties.



Veel succes!

Meer weten of hulp nodig? Bel Kansa.