< p>

Adverteren op Google

Wat is adverteren op Google?

Met adverteren op Google doelen we op het inzetten van Google Ads in het Zoeknetwerk en het inzetten van banners in het Display Netwerk van Google. In beide gevallen wordt er gebruik gemaakt van Google's veilingsysteem die bij iedere zoekopdracht uitrekent welke advertentie op welke plek getoond wordt en voor welke prijs. Er kan op verschillende manieren afgerekend worden wanneer het gaat om adverteren op Google. In het eerste deel van dit artikel wordt voornamelijk ingegaan op het adverteren in het zoeknetwerk. Later zal er informatie over het adverteren op Google in het Display netwerk toegevoegd worden.

Iedere keer wanneer iemand een zoekopdracht invoert bij Google rekent het Google algoritme uit wie van de partijen die adverteren op Google getoond moeten worden boven, naast of onder de organische (gratis) zoekresultaten. De uiteindelijke volgorde waarin de advertenties gerangschikt worden heeft invloed op wie als eerste in beeld komt bij de gebruiker en daarmee ook invloed op hoe groot de kans is dat er daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt. Google bepaalt deze volgorde op basis van het cost-per-click (CPC) bod en de relevantie van de advertentie (kwaliteitsscore).

Het bod, de relevantie en de zoekwoorden waarop men gevonden wilt worden zijn de belangrijkste drie factoren die spelen wanneer men gaat adverteren op Google.

Zijn uw Google Ads campagnes goed ingericht?


Benieuwd of uw Ads campagnes goed zijn ingericht en waar er verbeterpunten liggen?

Maak een afspraak met Kansa.

Het bod
Adverteren op Google gaat aan de hand van dagbudgetten waarmee geboden wordt op zoekopdrachten van Googlegebruikers waarbij advertenties worden getoond. Het bod is het maximale bedrag dat men wil betalen voor een click op de advertentie. Dit bod kan handmatig ingesteld worden maar Google biedt ook geautomatiseerde biedstrategieën aan. Hierdoor is adverteren op Google erg toegankelijk want u hoeft in dat geval niet per zoekwoord te bedenken wat u wilt bieden, wat u veel tijd kan schelen. Vaak ligt het daadwerkelijke bedrag dat men betaalt voor een click lager dan het maximale bod. Dit heeft te maken met het bod van de concurrentie en de kwaliteitsscore van uw advertentie.

Relevantie (kwaliteitsscore)
Bij het adverteren op Google stelt u in de Google Ads interface bij iedere advertentie een bestemmings-url in. Dit is de landingspagina op uw website waar de bezoeker die op uw advertentie heeft geklikt op binnenkomt. Telkens wanneer uw advertentie getriggerd wordt door een zoekopdracht en dus door Google wordt getoond, wordt tevens de bijbehorende landingspagina door Google beoordeelt op relevantie.

Google wilt haar gebruikers zo relevant mogelijke content voorschotelen en beoordeelt daarom of de tekst in uw advertentie en de content op uw pagina aansluit op de ingevoerde zoekopdracht. Ook worden er enkele technische zaken van uw site meegenomen in die beoordeling, zoals navigatiegemak, de "schoonheid" van de code en laadsnelheid. Google rekent op het moment dat de zoekopdracht wordt gedaan in milliseconden razendsnel een "rapportcijfer" uit op basis van bovenstaande punten welke de kwaliteitsscore heet. Deze heeft, in combinatie met het bod, zeer veel invloed op waar uw advertentie uiteindelijk geplaatst wordt en hoeveel u uiteindelijk betaalt voor een click.

De kwaliteitsscore is dus erg belangrijk bij het adverteren op Google. Hoe beter de kwaliteitsscore hoe minder u voor een click betaalt en hoe hoger uw advertentie geplaatst zal worden als uw bod in lijn ligt met de concurrentie.

Zoekwoorden
Wanneer mensen op Google zoeken, typen zij bepaalde zoekwoorden of zoekopdrachten in de zoekbalk. Bij het adverteren op Google is het cruciaal om uit te zoeken welke zoekwoorden voor uw organisatie relevant zijn om op gevonden te worden. De zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden, geeft u op in Google Ads zodat uw organisatie via Ads mee kan bieden op de online advertentieveiling.

Adverteren op Google kent verschillende type zoekwoorden. Namelijk:

  • Broad Match (Breed);
  • Broad Match Modifier (Breed gemodificeerd);
  • Phrase Match (zinsdeel);
  • Exact Match (exact);
  • Negative Match (uitsluiting zoekwoord).

Voorbeelden van wanneer een zoekwoord getriggerd wordt bij het adverteren op Google:

Broad Match: Het zoekwoord is dames schoenen, iemand zoekt op "dames sneaker".
Broad Match Modifier: het zoekwoord is dames sneaker, iemand zoekt "sneaker dames"
Phrase Match: Het zoekwoord is "heren schoenen", iemand zoekt op "heren schoenen kopen".
Exact Match: Het zoekwoord is "usb-stick kopen", iemand zoekt op "usb-stick kopen"
Negative Match: Het negatieve zoekwoord is "tweedehands", indien mensen het woord tweedehands in hun zoekopdracht opgeven wordt de advertentie NIET vertoond.

Het juist inregelen van deze type zoekwoorden is wat het verschil maakt bij adverteren op Google. De verschillende type zoekwoorden maken het namelijk mogelijk om enkel bij zeer relevantie zoekopdrachten getoond worden en oninteressante zoekopdrachten uit te sluiten. Het uitvoeren van een gedegen zoekwoorden onderzoek is bij adverteren op Google cruciaal en vraagt de nodige kennis van uw organisatie, de markt en het bijhorende zoekgedrag.

Hulp bij het adverteren op Google

Kansa heeft veel ervaring met het inregelen van Ads campagnes en het uitvoeren van uitgebreide zoekwoordanalyses.  Zoekt u hulp of advies bij het adverteren op Google? Of zoekt u een online marketing communicatiebureau met kennis van zaken waaraan u het adverteren op Google kunt uitbesteden?

Maak eens een vrijblijvende afspraak met ons!

Structuur van Google Ads
Google Ads is onderverdeeld in drie belangrijke niveaus, namelijk:

Accountniveau (facturering, inloggegevens, valuta-keuze, tijdzone etc.)
Onder het accountniveau vallen de diverse campagnes die door dit account zijn aangemaakt.

Campagneniveau (targeting, budgetten)
Op campagneniveau regelt men de dagbudgetten en stelt met de targeting opties in zodat de juiste advertenties in de juiste regio weergegeven worden. Onder de campagnes worden de advertentiegroepen gehangen.

Advertentiegroepniveau (advertenties, zoekwoorden)
Op dit niveau splitst u diverse soorten advertenties op in groepen zodat deze bij de juiste zoekwoorden groep getoond kunnen worden.

Het correct inrichten van deze structuur zorgt ervoor dat u zo veel mogelijk controle kunt uitoefenen op uw campagnes en u zoveel mogelijk informatie kunt vergaren over uw prestaties. In bepaalde gevallen kan het bijvoorbeeld beter zijn om aparte campagnes in te richten of zaken verder op te splitsen in advertentiegroepen. Kansa helpt u aan een goede en efficiënte Google Ads structuur.

Wat kost adverteren op Google?

Zoals we al eerder noemden, werkt het adverteren op Google met een veilingssysteem. Dit systeem beoordeelt aan de hand van vele factoren wie welke plek in de zoekresultaten krijgt, ook wel Ad Rank genoemd, en wat diegene voor een klik moet betalen (actual cost-per-click). De formule voor de advertentiepositie komt op het volgende neer:

CPC * kwaliteitsscore = advertentiepositie

Voorbeeld
Bedrijf A biedt maximaal 5 euro voor één click en heeft, doordat ze hun website goed hebben ingericht en hun advertenties prima voor elkaar hebben, een kwaliteitsscore van 8.
Bedrijf B biedt maximaal 10 euro voor één click maar heeft maar een kwaliteitsscore van 3.

Bedrijf A: 5 x 8 = 40
Bedrijf B: 10 x 3 = 30

Bedrijf A scoort met 40 hoger dan Bedrijf B, dus Bedrijf A = positie 1, Bedrijf B = positie 2.

Zo ziet u maar dat de kwaliteitsscore erg belangrijk is en dat u daarmee bedrijven kunt verslaan die meer geld overhebben voor dezelfde klik.

De formule van de actual cost-per-click, het bedrag dat u daadwerkelijk moet betalen voor een klik op uw advertentie bij het adverteren op Google is:

‘Ad Rank’ van de adverteerder onder uw advertentie / kwaliteitsscore van uw advertentie + €0,01 = CPC

Zie onderstaand voorbeeld:

Voorbeeld kosten adverteren op Google

Uw click-through-rate verbeteren?

Maak een afspraak met Kansa om uw AdWords Campagnes te verbeteren.

Adverteren op Google, wat zijn de voordelen?

De voordelen in het kort:

  • Bereik mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar uw oplossing;
  • Betaal enkel voor resultaat;
  • Meetbaar;
  • Schaalbaar.

Bereik mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar uw oplossing
Met het adverteren op Google bereikt u, mits uw campagne natuurlijk goed is ingesteld, mensen die ook echt op zoek zijn naar uw oplossingen. Dit komt omdat de advertenties op Google ofwel de Google Ads, pas getoond worden als er een zoekopdracht is uitgevoerd die aansluit op uw advertenties. Zo komt u met adverteren op Google precies op het moment naar voren wanneer er iemand op zoek is naar uw oplossing en uw advertentie voor diegene ook daadwerkelijk relevant is.

Betaal enkel voor resultaat

U betaalt met adverteren op Google op basis van prestaties. Zo betaalt u bij CPC enkel als er daadwerkelijk geklikt is en dus traffic naar uw site is gegenereerd. Met CPM betaalt u per duizend vertoningen in het Google Display Netwerk. Tot slot betaalt u bij CPA enkel als er een conversie heeft plaats gevonden.

Meetbaar

Met de uitgebreide tools die Google Ads biedt, aangevuld met de tools binnen Google Analytics en Google Search Console, is adverteren op Google volledig meetbaar en kunt u uw prestaties glashelder in beeld brengen en daarop aansturen. Welke advertentie loopt slecht? Wat is mijn kwaliteitsscore? Welke landingspagina dient verbeterd te worden? Waar haken bezoekers af op mijn site? Wat is de click-through-rate van mijn advertenties en hoe hoog is het bouncepercentage van mijn landingspagina's?
Allemaal vragen die met het adverteren op Google aan de orde komen en waar we de tools voor hebben om die te beantwoorden.

Schaalbaar

Ads ofwel adverteren op Google is voor hele kleine maar ook voor hele grote organisaties uitermate geschikt. Per account kunnen namelijk 10.000 campagnes, 20.000 advertentiegroepen, 4.000.000 advertenties en 5.000.000 zoekwoorden ingesteld worden. Ook biedt Google een Ads Editor aan voor bedrijven die op grote schaal adverteren op Google.

Meer weten over adverteren met Google Ads?

Wilt u meer informatie over adverteren op Google aan de hand van Ads? Of wilt u een afspraak maken om de mogelijkheden van Google Ads door te nemen?

Wat zijn de verschillende mogelijkheden van adverteren op Google?

Targeting:
Met adverteren op Google heeft u de mogelijkheid om uw doelgroep waaraan de advertenties getoond worden zeer precies af te bakenen.
U kunt gecombineerd targetten op taal, landen, regio's, steden, dorpen, postcodes, desktops en mobiele apparaten.

Biedopties:
Adverteren op Google Ads heeft diverse biedopties waardoor u heel gericht kunt aangeven wat voor u belangrijk is en waarvoor u wilt betalen.

CPC: Cost per Click(betaal per klik, beschikbaar in het zoek- en displaynetwerk)
De biedoptie CPC is geschikt wanneer u in wilt zetten op het genereren van traffic naar uw website of webshop.

CPM: Cost per Mille(betaal per duizend impressies, beschikbaar in het displaynetwerk)
De biedoptie CPM is geschikt wanneer u uw naamsbekendheid wilt vergroten of wilt werken aan de branding van uw organisatie.

CPA: Cost per Acquisition(betaal per conversie, beschikbaar in het zoek- en displaynetwerk)
De geavanceerde CPA optie kan interessant zijn wanneer u per meetbare online handeling wil betalen, zoals het plaatsen van een bestelling of het downloaden van een informatiebrochure. Hiervoor moet u wel conversion-tracking inschakelen op uw website.

Advertentie extensies:

Extensies voor sitelinks
Met sitelinks voegt u extra links naar andere belangrijke pagina's binnen uw website toe aan uw advertentie. De CPC is voor al uw links hetzelfde.

Adverteren op Google: Voorbeeld  Extensies voor sitelinks



Locatie-extensies

Laat de locatie van uw vestigingen extra opvallen door het inzetten van locatie-extensies. Locatie-extensies tonen uw vestigingslocaties in een landkaart bij de zoekresultaten en biedt de navigatie opties.

Adverteren op Google: Voorbeeld locatie extenties



Google Ads inzetten voor uw organisatie?

Neem contact op met Kansa voor een helder adviesgesprek.

Oproepextensies
Deze extensie wordt actief wanneer uw advertentie getoond wordt op een mobiel apparaat. Er verschijnt een knopje in de advertentie waarmee de gebruiker direct telefonisch contact op kan nemen met uw organisatie. Indien de gebruiker gebruik maakt van de knop betaalt u hetzelfde als u zou hebben betaald voor een klik op de standaard link in uw advertentie.

Adverteren op Google: Voorbeeld oproep extenties

App-extensies
De app-extensie stelt u in staat om met het adverteren op Google in uw advertentie een link te tonen naar uw app in de Apple App-store of Google Play-store.

Adverteren op Google: Voorbeeld app extenties

Recensie-extensies
Met deze extensie laat u de meningen van derden spreken uw organisatie. Adverteren op Google, met recensie-extensies ingeschakeld, zorgt ervoor dat een beoordeling van een externe bron gekoppeld kan worden aan uw advertentie. U kunt er daarna voor kiezen om een korte zin exact te citeren of om daar zelf een variant van te schrijven zolang dit maar in overeenstemming is met de gekoppelde bron waar de beoordeling in z'n geheel te lezen is.

Adverteren op Google: Voorbeeld recensie extenties

Meldingen over eerdere bezoeken
Laat zien hoe vaak een gebruiker al eerder uw site via de Google zoekresultaten heeft bezocht en wanneer dat laatste bezoek heeft plaatsgevonden.

Annotaties met verkopers-beoordelingen
Online kunnen er beoordelingen over uw organisatie worden geplaatst. Deze extensie biedt de mogelijkheid een beoordeling van één tot vijf sterren weer te geven waarnaar mensen kunnen doorklikken om deze te lezen.

Adverteren op Google: Voorbeeld annotaties met verkopers-beoordelingen

Sociale meldingen
Deze extensie toont het aantal +1's die het bedrijf op Google+ heeft vergaard. Dit is vooral interessant voor bedrijven die adverteren op Google met een grote groep fans en sociale bewijskracht willen inzetten om de gebruiker over te halen om op de advertentie te klikken.

Adverteren op Google: Voorbeeld sociale meldingen extensie

Highlight-extensies / callout-extensies
Sinds kort heeft Google een extra mogelijkheid toegevoegd aan het adverteren op Google. Zo kunt u namelijk met de highlight-extensie - ook wel callout-extensie genoemd - in Adwords de unieke voordelen van uw product, dienst of organisatie extra benadrukken. De highlight extensie is zichtbaar boven én onder de organische zoekresultaten.
Kansa schreef al eerder een artikel over de lancering van Highlight-extensies

Adverteren op Google: Voorbeeld highlight-callout-extenties

Sitesearch-extensies
Google blijft het adverteren op Google vernieuwen. Op dit moment wordt de sitesearch-extensie voor Google Ads getest. Deze extensie biedt een zoekvak in uw advertentie aan waarmee men kan zoeken binnen uw website. De zoekresultaten van de zoekopdracht die in dit zoekvakje worden ingevuld zullen dan de landingspagina vormen. Deze functie kan handig zijn voor organisaties die adverteren via Google op basis van zoeken die categorieën betreffen zoals bijvoorbeeld digitale camera's. Wanneer hun advertentie dan getoond wordt kan de bezoeker binnen de site van de adverteerder zoeken naar een specifieker model.

Adverteren op Google: Voorbeeld Sitesearch-extensies

Adverteren op Google?

Maak een afspraak met Kansa

Wilt u samen met ons de mogelijkheden van Ads voor uw organisatie doornemen?

Neem dan contact met ons op.

Adverteren op Google met Kansa

Kansa is Google gecertificeerd en heeft veel ervaring met het adverteren op Google. Zowel met het opzetten van accounts, het inrichten van de structuur, het onderverdelen van campagnes, advertentiegroepen en advertenties en het uitvoeren van zoekwoordanalyses.

Deze zoekwoord analyses nemen wij zeer serieus en toetsen wij aan onze uitgebreide kennis van marketing en communicatie.  In deze tijd dat mensen grotendeels op het internet navigeren via zoekmachines verdient Search bij Kansa veel aandacht.

Bent u benieuwd naar wat Kansa voor uw organisatie kan betekenen op het gebied van adverteren op Google? Wilt u uw campagnes laten beoordelen door een van onze Ads specialisten of wilt u het adverteren op Google uitbesteden? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak!