Pinterest

Op Pinterest is het vooral beeld (foto’s, filmpjes, etc.) waarmee u communiceert. Pinterest is dan wel niet zo algemeen verdeeld als Twitter of Facebook, in bepaalde segmenten wordt Pinterest volop ingezet. Denk aan mode en fotografie.

Wie Pinterest wil begrijpen zonder er al te diep in te duiken kan Pinterest vooral zien als een prikbord op internet. Mensen zetten er iets op, gaan andere volgen en worden gevolgd. Volgers zien elkaars Pins en ‘Likes’.

Als u een Pinterest account aanmaakt kunt u uw profiel gaan vullen. Dat kan met Pins. Een Pin is dan net zoiets als een bericht bij andere social media. U hoeft ze niet zelf te maken, u kunt ook Pins van andere mensen op uw eigen Pinterestboard plaatsen. Als u een Pin van een ander op uw eigen Pinterestboard wilt plaatsen dan klikt u op PIN IT. De link naar de oorspronkelijk eerste PIN blijft achter staan. Zeker interessant als u het product op de afbeelding verkoopt!

Wilt u anderen vertellen dat u hun Pin leuk vindt, zonder hem op uw eigen Pinterestboard te plaatsen dan klikt u op het hartje. Uw volgers zien dat u deze Pin leuk vindt.
U kunt op Pinterest dezelfde tekens gebruiken als op Twitter, gebruik dus een # om het onderwerp van uw Pin aan te geven en een @ teken om aan iemand te refereren in een bericht.

Op Pinterest kunt u Pins ook onderverdelen in groepen. U maakt dan een ‘Board’ aan. Bezoekers zien dan eerst een overzicht van uw categorieën, uw boards. Onder die boards zitten dan de Pins van die betreffende board. Boards zijn vooral interessant als u een breed aanbod hebt dat goed is onder te verdelen in groepen. Of als uw aanbod zich op verschillende doelgroepen richt en u die doelgroepen anders aan wilt spreken. Denk aan gemeenten, VVV kantoren (zie bovenstaand voorbeeld van onze relatie VVV MIdden Limburg), webshops, fabrikanten, reisorganisaties, designers en makelaars.
Of u Pinterest voor uw bedrijf of organisatie in moet schakelen hangt in eerste instantie af van uw content. Zijn uw producten of diensten aantrekkelijk genoeg om gepind te worden op Pinterest. En als dat zo is, dan moet u ook wel actief daarin blijven. Net zoals de andere social media kanalen heeft ook Pinterest statistieken die u kunt volgen om te zien welke Pins uw volgers het meest interessant vinden. Daar kunt u dan op sturen.

Pinterest wordt nog niet zoveel door bedrijven ingezet. Het zijn vooral consumenten die Pinterest gebruiken. Naast het feit dat ze elkaar laten zien wat ze leuk vinden of elkaar tips geven, kunnen ze Pinterest ook inzetten voor zichzelf. Bijvoorbeeld om ideeën op te doen en die te verzamelen. U wilt uw woonkamer opnieuw inrichten? Zet de Pins die u aanspreken op een rij en maak er een soort moodboard van.

Voor het Waterschap Rijn en IJssel bedacht Donkers Marketing Communicatie een Waterspuwer campagne met een ontwerpwedstrijd. Met de strenge Facebook regels omtrent wedstrijden werd gekozen voor Pinterest om te stemmen op inzendingen. De deelnemers werden ingedeeld in groepen waar aparte boards van werden gemaakt. Het ontwerp met de meeste Pins won de wedstrijd!