Kan Google Trends de verkiezingsuitslag voorspellen?

14-03-2014 09:00:00
Door Miriam Donkers

Google kent heel veel tools. Een vrij onbekende is Google Trends. Om u kennis te laten maken met Google Trends hebben we als case de aankomende gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart 2014 genomen. Zouden de scores van de landelijke partijen in Google Trends een indicatie kunnen zijn van de uitslagen? Politieke partijen kunnen in elk geval via Google Trends zien hoe het zoekgedrag naar de partijen zich ontwikkelt. In het voorbeeld hebben we gekozen voor de periode ‘afgelopen 7 dagen’, maar u kunt zelfs terug zoeken tot 1 januari 2004!

De grafiek laat een stijgende lijn in zoekgedrag voor de VVD zien, een dalend gedrag voor de PvdA. De PVV blijkt in zoekgedrag sterk achter te blijven op de andere landelijke partijen.

En… Google Trends kan ook voorspellingen maken! Aan de hand van zoekgedrag in het verleden voorspelt Google ook het zoekgedrag in de toekomst voor de zoekterm of termen die u invoert.

Wat is Google Trends?

Google Trends analyseert een percentage van de Google-zoekopdrachten om te bepalen hoeveel zoekopdrachten er zijn uitgevoerd naar de termen die u heeft opgegeven, in vergelijking met het totale aantal Google-zoekopdrachten dat in die periode is uitgevoerd. Google Trends kunt u niet inzetten voor zoekopdrachten waar weinig mensen op zoeken. Het is met name een zeer geschikte tool om ontwikkelingen in populaire zoekwoorden te analyseren. Wereldwijd, landelijk en regionaal! En daar kunt u meer uit aflezen dan u denkt.

Wat u nog meer kunt doen met Google Trends?
-    Zoekopdrachten vinden die gerelateerd zijn aan de term die u heeft opgegeven;
-    Toenemende zoekopdrachten vinden;
-    Meerdere zoektermen vergelijken;
-    Meerdere zoektermen groeperen en deze groepen vergelijken;
-    Perioden vergelijken;
-    Zoektermen in bepaalde locaties (landen en plaatsen) bekijken en vergelijken;
-    Zoektermen beperken tot een bepaalde categorie. Met name belangrijk als uw zoekterm meerdere betekenissen kan hebben;
-    De meest gezochte termen in een categorie weergeven;
-    Categorieën vergelijken.


Google Trends en Adwords
Adwords adverteerders die in Trends willen kijken hoe zoekwoorden die zij in de Adwords campagnes gebruiken scoren, kunnen groepen zoekwoorden invoeren. U gebruikt dan de knop ‘Vergelijken’ en voert de zoekwoorden in door er + tussen te zetten. In ons voorbeeld: VVD + PvdA + D66 + PVV + D66.