Snap jij Google Analytics? Met Google Analytics alles meten? Hoe?

04-07-2016 00:00:00
Door Miriam Donkers

Als je er niet dagelijks inzit, is het ook best lastig. Hoe stel je Google Analytics in en hoe maak je het voor jezelf gemakkelijk om je voortaan alleen bezig te hoeven houden met het beoordelen en bijsturen van de resultaten van je online activiteiten?

Kansa helpt je op weg zonder dat je zelf diepgaande kennis nodig hebt!


Basis instellingen

Een goede basisinstelling van Google Analytics is essentieel omdat je beslissingen wilt nemen op basis van goede cijfers. Zo zien we nog regelmatig dat sitebezoek van eigen medewerkers wordt meegeteld en ‘spam’ van spiders en robots een compleet verkeerd beeld geeft.

Het eenmalig goed implementeren van Google Analytics is niet veel werk, maar je moet wel even weten hoe. Daar kun je jezelf helemaal in verdiepen om het éénmaal en vervolgens zelden of nooit meer te hoeven doen, of je zet even wat hulp in van een marketeer met veel Google Analytics kennis en ervaring. Die kan je daarna bovendien veel marketingtips geven over het meten en bijsturen van je online resultaten.

Online resultaten meten

Iedereen weet wel dat je online (bijna) alles kunt meten. Voor veruit de meeste bedrijven en organisaties is Google Analytics hiervoor uitstekend geschikt als tool. Maar door de jaren heen is Google Analytics zo uitgebreid geworden dat het voor ondernemers en marketeers met wel meer op hun bordje, lastig is om er helemaal in te duiken om te bekijken wat je allemaal kunt meten en hoe je dit in moet stellen.

Schaam je niet! Er zijn legio bedrijven die met gemengde gevoelens naar de cijfers in Google Analytics kijken. We krijgen veel vragen over de instellingen, de betekenis van metingen, de manier waarop je voor je bedrijf gestructureerd doch eenvoudig inzicht kunt houden, waar je wat terug kunt vinden, wat slim is om te meten en hoe je het voor elkaar krijgt om te ontdekken wat al je afzonderlijke online activiteiten teweegbrengen.

Als online marketeers adviseren we veel bedrijven en organisatie met betrekking tot hun marketing- en communicatiestrategie en de uitvoering daarvan. Google Analytics is een belangrijke tool die we zelf gebruiken om onze klanten daarbij aan te kunnen geven hoe het gaat, of doelen worden gerealiseerd, welke activiteiten effectief zijn en wat belangrijk is om bij te sturen.

Doordat we Google Analytics opzetten vanuit het oogpunt van een marketeer en niet als webbouwer die dit vanuit de techniek doet, zijn we in staat Google Analytics zo in te stellen en mensen daarin zo te trainen dat het bekijken van Google Analytics niet beperkt blijft tot het bekijken van wat cijfers, maar een krachtig tool wordt in het behalen van resultaat met online activiteiten.


HALVE DAG INVESTEREN?

Wilt u, zonder diepgaande kennis van Google Analytics, toch snel kunnen zien wat het effect is van uw online activiteiten om daarop bij te kunnen sturen? Uw online budget inzetten voor activiteiten die ook daadwerkelijk het gewenste resultaat opleveren? Investeer dan eens een halve dag om samen met een marketeer, één op één, Google Analytics praktisch en resultaatgericht in te stellen of bij te stellen. De kosten heeft u zo terugverdiend! Neem contact  met ons op voor meer informatie over de kosten en wie u gaat helpen.