Usability / conversie killers
De gebruiksvriendelijkheid van uw website heeft een grote impact op de mate waarin uw website converteert. Zorg daarom dat uw website gemakkelijk en prettig in gebruik is. Vermijd zaken die irritatie kunnen opwekken want irritatie zorgt er al snel voor dat bezoekers uw pagina wegklikken.
Denk aan de laadsnelheid van uw website. Zorg dat bezoekers niet hoeven te wachten en dat uw pagina's snel geladen worden. Dit is tevens een van de punten die Google meeneemt in haar beoordeling van uw website met betrekking tot de zoekresultatenpagina. Het mes snijdt bij het verbeteren van de usability vaak aan twee kanten. Het komt de gebruiksvriendelijkheid én de zoekmachine optimalisatie ten goede. Zo ook bij het verbeteren van de laadsnelheid.
Andere zaken die tot grote irritatie en een lagere conversie kunnen leiden zijn bijvoorbeeld pop-ups, formulieren met te veel invoervelden en het niet kunnen bestellen zonder een account. Ook het binnenkomen op de homepage in plaats van op landingspagina wanneer men klikt op een Google Ads advertentie komt de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede. Men moet dan zelf binnen uw site opnieuw op zoek naar de gewenste informatie.
Met Google Analytics kunt u gemakkelijk zien waar mensen op uw site binnen komen en waar zij uw site weer verlaten. Controleer pagina's waar veel mensen uw site verlaten, wellicht werkt er een formulier niet goed, wordt een pagina niet goed weergegeven of stuurt een hyperlink uw bezoeker door naar een verkeerde pagina.